Podstawy rachunkowości
Podstawy rachunkowości
Konto księgowe – podstawowe narzędzie służące do ewidencji księgowej zdarzeń gospodarczych. Ewidencja zdarzeń gospodarczych na koncie księgowym ujmuje się w sposób systematyczny.
Konto księgowe – elementy: nazwa konta, bilans otwarcia, obroty, salda i bilans zamknięcia – podstawowe.
Każdy zapis księgowy powinien posiadać :
- datę operacji gospodarczej, datę zapisu (data księgowania)
- numer dowodu księgowego (faktury, rachunku) którego zapis dotyczy
- kwotę
- opis, kod opisu czego dotyczy transakcja,
- numer konta księgowego.
Podstawa zapisu księgowego powinien być dokument zewnętrzny (przykład faktura zakupu) lub dokument wewnętrzny (polecenie księgowania służące do księgowania na przykład listy płac).
Zapis księgowy dokonujemy zgodnie z zasadą aktywa = pasywa, wn = ma, debit = credit.
Wn/Ma,
Debit/Credit,
WN lub debet lub zapisywanie w ciężar konta, obciążenie konta
Ma lub Credit lub zapisywanie w dobro konta, uznanie konta
Zapis na koncie księgowym przeważnie jest dwustronny – czyli księgujemy na koncie i koncie przeciwstawnym (koncie korespondującym)
Rodzaje kont:
bilansowe (aktywne lub pasywne lub aktywno – pasywne, służy do ewidencji aktywów (składników majątku) lub pasywów (składników służących do finansowania aktywów) – zapis dwustronny
wynikowe (związane z osiąganymi przychodami i kosztami) – zapis dwustronny
pozabilansowe (służące do ewidencji innej niż ujęte w bilansie czy rachunku zysków i strat) – zapis jednostronny – na przykład udzielone gwarancje
Plan kont to lista kont księgowych używanych w danej firmie.