FUKO skuteczna komunikacja
FUKO skuteczna komunikacja
SKUTECZNA KOMUNIKACJA, będącą podstawą skutecznego zarządzania relacjami zarówno w życiu prywatnym jak i w życiu zawodowym, koncentruje się na efektywnej komunikacji zwrotnej.
FUKO opiera się na komunikacji JA, zamiast na komunikacji TY, bez atakowania drugiej strony, wprowadzając komunikat ja jestem OK, i Ty jesteś OK.
FUKO skuteczna komunikacja
F czyli FAKTY
Mówienie o faktach to podstawa każdej skutecznej komunikacji. Przykład:
Jak zwykle nieprawidłowo przygotowałeś dane, jesteś beznadziejny! – ZDANIE NIEPRAWIDŁOWE!
Zauważyłam, że w zestawieniu nie wpisałeś w dwóch tabelach danych, o które prosił podczas spotkania Prezes. – ZDANIE PRAWIDŁOWE!
Pierwsze zdanie to typowy komunikat Ty, uwzględniający ocenę i pozbawiony konstruktywnych elementów. Niestety, często właśnie w ten sposób się komunikujemy, zwłaszcza gdy targają nami silne emocje.
Drugie zdanie to konkretny komunikat, oparty na obserwacji, wyrażeniu naszego spostrzeżenia, bez oceniania, wskazujący konkretny komunikat, fakty.
U czyli UCZUCIA/ USTOSUNKOWANIE SIĘ
Kolejnym etapem po przedstawieniu faktów – czyli płaszczyzny wspólnej, co do której obie strony się zgodzą, przechodzimy do opowiedzenia o swoich uczuciach.
Ustosunkuj się do faktów, do tego jak Ty się czujesz, jakie uczucia wywołuje w Tobie określona sytuacja. Istotne jest przekazanie swojej perspektywie, czyli postawić na komunikat JA. Możesz powiedzieć używając stwierdzeń: cieszę się, martwię się, obawiam się.
K czyli KONSEKWENCJE LUB KORZYŚCI
Trzeci etap tworzenia komunikatu FUKO to prezentacja konsekwencji działań lub w alternatywnie – korzyści. Ważne jest aby nie straszyć ani grozić tylko przedstawić skutki określonych zachowań. Istotne jest, aby zwrócić uwagę na związek przyczynowo-skutkowy istniejący między daną sytuacją (faktami), a tym, jakie konsekwencje lub korzyści może sprawić określone działanie.
O jak OCZEKIWANIA
Ostatni ogniwem komunikatu FUKO jest prezentacja oczekiwań. Oczekiwania powinny być jasne, konkretne. Najlepiej, jeśli swój komunikat zakończysz pytaniem, skłaniającym do odpowiedzi. Kończąc wypowiedź pytaniem, np. ok?, zgadzasz się? co o tym sądzisz mamy szansę poznać opinię drugiej strony.
Komunikacja to podstawa do budowania autentycznej relacji, opartej na zaufaniu, w której potrzeby i granice każdej ze strony są szanowane i przestrzegane.